همه چیز درباره شان د شیپ

همه چیز درباره شان د شیپ

شان د شیپ شخصیت مورد علاقه دستکم 6 میلیون خانواده در آمریکا و کانادا که در نظرسنجی رسمی شرکت سازنده این انیمیشن شرکت کرده و بالاترین نمره را به آن داده‌اند. نظر شما درباره این اثر جهانی و دوست داشتنی چیست؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله همه چیز درباره شان د شیپ را زیر ذره بین بگیریم.

تولد شان د شیپ

مجموعه شان د شیپ به صورت رسمی و در قالب یک سریال کارتونی، نخستین بار در 5 مارس 2007 در بریتانیا از کانال سی‌بی‌بی‌سی و در 180 کشور جهان پخش شده‌است.

شان د شیپ شامل 170 قسمت هفت-نه دقیقه‌ای است. سری پنجم دارای 20 قسمت است و اولین بار در هلند از 1 دسامبر 2015 تا 1 ژانویه 2016 و در استرالیا از 16 ژانویه 2016 تا 1 مه 2016 از کانال ای‌بی‌سی کیدز بخش شد. در ایالات متحده، مجموعه‌ای کوتاه از بره ناقلا ساخته‌شد که در بین تبلیغات شبکه دیزنی از 8 جولای 2007 پخش می‌شد.

در ایران این مجموعه به نام بره ناقلا یا شاون گوسفنده نیز معروف است. شان د شیپ یک مجموعه تلویزیونی پویانمایی استاپ‌موشن بریتانیایی مخصوص کودکان و اسپین‌آف از سری فیلم‌های والاس و گرومیت است.

شخصیت اصلی این مجموعه شاون یا شان است (این شخصیت با نام شان در فیلمی کوتاه به‌نام اصلاح سه‌تیغ 1995 و Shopper 13 از مجموعه والاس و گرومیت که در سال 2002 ساخته شده‌بود، معرفی شد) شان د شیپ بر روی ماجراهای مزرعه‌ای در انگلستان شمالی و سبک زندگی مردم روستایی بریتانیا تمرکز دارد.

تولد شان د شیپ

شان یک پشمالوی بامزه

در چشم انداز وسیع سرگرمی‌های متحرک، تعداد کمی از شخصیت ها مانند Shaun the Sheep توانسته اند قلب مخاطبان را در سراسر جهان تسخیر کنند. این گوسفند دوست داشتنی و بازیگوش که توسط شرکت بین المللی Aardman Animations ساخته شده، همان طور که اشاره شد، اولین بار در فیلم کوتاه والاس و گرومیت "A Close Shave" در سال 1995 به نمایش درآمد. این قهرمان پشمالو واقعاً جهانی شده و بینندگان را با شخصیت دوست‌داشتنی و طنز بی‌صدای خودش جذب کرده است.

تکنیک مردم پسند و جهانی آردمن

انیمیشن‌های آردمن که به خاطر تکنیک‌های انیمیشن‌سازی استاپ موشن خود شهرت دارند، شان را به‌عنوان یک شخصیت فرعی در مجموعه‌های والاس و گرومیت معرفی کردند. ظاهر متمایز او، با چشمان درشت و رسا و پوزخندی شیطنت آمیز، او را به محبوبیت فوری و جهانی رساند.

آردمن با شناخت پتانسیل خود، تصمیم گرفت تا شان یا این بره ناقلا را مورد توجه مخاطبان قرار دهد که منجر به ساخت سریال "شان گوسفند" در سال 2007 شد.

کمدی بی صدای شان د شیپ

چیزی که Shaun the Sheep را از بسیاری دیگر از شخصیت‌های انیمیشن متمایز می‌کند، سبک ارتباطی منحصربه‌فرد او یا بهتر بگوییم فقدان فاکتورهای ارتباطی آن است. شان و دوستان همکارش در حیاط مزرعه از طریق حرکات رسا، زبان بدن و چند صدای نازک نامفهوم اما بامزه با هم ارتباط برقرار می‌کنند. این رویکرد بی صدا به داستان سرایی نه تنها از موانع زبانی فراتر می رود، بلکه به آن یک جذابیتی جهانی می بخشد و برای مخاطبان در هر سنی جذابیت دارد.

این سریال با تکیه بر خلاقیت انیماتورهایش برای انتقال احساسات پیچیده و روایت های پیچیده بدون نیاز به دیالوگ، گواهی بر قدرت داستان سرایی بصری است. هر قسمت یک هنرنمایی استادانه در برقراری ارتباطات غیرکلامی است که با تکیه بر زبان جهانی حالات چهره و کمدی فیزیکی برای انتقال افکار و احساسات شخصیت ها چیده و تنظیم شده است.

شان د شیپ

خلاقیت ناب و هنرِ داستانگویی و اتمسفر پرعاطفه‌ی منحصربه‌فرد آردمن زمانی شکوفا می‌شود که دیالوگ را کنار می‌گذارند و خودشان را به‌طور تمام و کمال به دستانِ روایت بصری می‌سپارند؛ شگفتی واقعی انیمیشن‌های آن‌ها با سکوت کاراکترهایشان منفجر می‌شود؛ مخصوصا اگر این کاراکترها را یک گله گوسفند ناقلا هم تشکیل داده باشند.

ماجراهای عجیب و غریب در مزرعه ماسی باتم

داستان «شان گوسفند» که در مزرعه ماسی باتم Mossy Bottom Farm می‌گذرد، ماجراهای شان و گله بامزه کنارش را دنبال می‌کند، در حالی که چالش‌های زندگی مزرعه‌ای را پشت سر می‌گذارند و در عین حال بر بیتزر همیشه مراقب، سگ گله‌دار وفادار پیشی می‌گیرند.

این سریال به زیبایی سادگی و طنز موجود در موقعیت های روزمره در مزرعه را به تصویر می کشد و فعالیت‌های پیش پا افتاده را به ماجراجویی های عجیب و غریب تبدیل می کند.

از ساختن یک شهربازی موقت تا سازماندهی یک فرار جسورانه از محدوده مزرعه، نبوغ مجموعه شان د شیپ و رفاقت گله همیشه به نتایج لذت بخش و غیرمنتظره ای منجر می شود. داستان سرایی هوشمندانه و سناریوهای تخیلی سریال تضمین می‌کند هر قسمت یک سفر لذت بخش به دنیایی است که در آن چیزهای معمولی فوق العاده برجسته و جذاب می‌شوند.

درخواست جهانی و تحسین منتقدان

«شان گوسفند» به موفقیت چشمگیری دست یافته است و مخاطبان را نه تنها در کشور خود، انگلستان، بلکه در سراسر جهان مجذوب خود کرده است. این سریال به زبان‌های متعددی ترجمه شده و شان را به شخصیتی محبوب در فرهنگ‌های مختلف تبدیل کرده است. مضامین جهانی آن از دوستی، کار گروهی،و لذت‌های ساده در بین بینندگان در هر سن و پیشینه ذهنی، طنین انداز می‌شود.

شان د شیپ علاوه بر محبوبیتش در بین مخاطبان، تحسین منتقدان و جوایز متعددی از جمله جوایز بفتا برای کودکان و جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشن را برای اسپین آف فیلم «شان گوسفند» در سال 2015 به دست آورده است.

شان د شیپ مزرعه ماسی باتم

معرفی سبک زندگی روستانشینی در بریتانیا

در دنیای انیمیشن، Shaun the Sheep به عنوان گواهی بر قدرت ماندگار کمدی صامت و داستان سرایی جهانی برجسته است. سریال «شان گوسفند» با شخصیت‌های جذاب، روایت‌های دل‌انگیز و رویکرد خلاقانه‌اش در برقراری ارتباط، اثری پاک‌نشدنی در قلب بینندگان در سراسر جهان بر جای گذاشته است.

خالقان این اثر تلاش کرده‌اند به بهانه‌های مختلف، بیانگر سبک زندگی روستایی بریتانیایی باشند. آنها حتی در نوع لباس و پوشش مردم و حتی وسایل انگلیسی در مزرعه نیز با وسواسی قابل احترام، عمل کرده‌اند.

شاون، به‌طور غیرمعمولی یک گوسفند باهوش است که با گله‌اش در مرزعه Mossy Bottom که یک مزرعه سنتی در انگلستان شمالی است، زندگی می‌کند. (نام این مزرعه را می‌توان در ابتدای هر تیتراژ دید)، هر قسمت حول محور تلاش‌های شاون برای ایجاد هیجان برای زندگی خسته‌کنندشان است. بیتزر سگی است که گوسفندان را نگهبانی و از دیده شدن گوسفندها توسط صاحبش جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

فیلم شان د شیپ، بدون تردید یکی از بهترین فیلم‌های چند سال اخیر است که با رعایت برخی از ساده‌ترین اصول فیلمنامه‌نویسی در تئوری اما چالش‌برانگیز در اجرا، به بهترین نمایندگانِ انیمیشن در خالص‌ترین و لذت‌بخش‌ترین حالت ممکن از نظر تماشا تبدیل می‌شوند.

آخرین پست های مجله HiBlog TV