تضاد روستا و شهر در شان د شیپ

تضاد شهر و روستا در انیمیشن شان د شیپ

انیمیشن شان د شیپ در میان میلیون‌ها بازدید کننده و هوادار خود در سراسر جهان، اکنون به یک برنامه بسیار تاثیرگذار تبدیل شده که حتی برخی سیاستمداران بریتانیایی نیز درباره آن سخن گفته‌اند.

چندی پیش یک نماینده پارلمان بریتانیا به شوخی با اشاره به شان د شیپ از اهالی رسانه و تهیه کنندگان برنامه‌های کودک در بریتانیا خواسته بود، فرهنگ روستانشینی و مزایای بازگشت به شهرهای کوچک را مانند شان د شیپ تبلیغ کنند.

در این مقاله باز هم درباره اثر مهم این انیمیشن بر کودکان و والدین آنها و فرهنگ جالب روستایی در بریتانیا خواهیم گفت.

جای خالی روستانشینی

خالق اصلی شان د شیپ، نیک پارک، انیماتور معروف و مدیر شرکت آردمن است. او در خاطرات خود در شبکه X نوشته است که یک روز به چند انیمیشن مهم و معروف ساخته شده در بریتانیا نگاه می‌کرد. او متوجه شده که همه چیز درباره لندن و شهرنشینی و نمادهای مدرنیته است و هیچ خبری از زندگی روستایی نیست.

نیک پارک تصمیم می‌گیرد انیمیشینی را خلق کند که بخش مهمی از بریتانیا را به مردم جهان نشان بدهد. بخشی که به دست فراموشی سپرده شده و روز به روز کمرنگ تر از قبل می‌شود.

ترویج فرهنگ روستایی و شهری بریتانیا

سریال انیمیشن «شان گوسفند» یا شان د شیپ که توسط Aardman Animations ساخته شده است، تأثیر قابل توجهی بر فرهنگ روستایی و شهری بریتانیا داشته است. این سریال که ماجراهای ناگوار شان، گوسفندی باهوش و دوستان داخل گله‌اش را دنبال می‌کند، از زمان اولین نمایشش در سال 2007 به بخش محبوب سرگرمی بریتانیا تبدیل شده است. در حالی که این سریال عمدتاً مخاطبان جوان‌تر را هدف قرار می‌دهد، اما توانسته قلب‌های بسیاری از مردم بریتانیا را تسخیر کند. بینندگان در گروه‌های سنی، به پدیده‌ای فرهنگی کمک می‌کنند که از ابتدا هم قرار بود از مرزهای جغرافیایی فراتر برود.

یکی از تأثیرات قابل توجه شان د شیپ بر فرهنگ روستایی، به تصویر کشیدن آن از زندگی مزرعه و تعامل بین حیوانات و انسان است. این سریال جذابیت و سادگی زندگی روستایی را به نمایش می‌گذارد و بر اهمیت اجتماع، کار گروهی و تدبیر نیروی انسانی به جای مدرنیته و تکنولوژی تاکید می‌کند.

ترویج فرهنگ روستایی در شان د شیپ

محیط ایده آل Mossy Bottom Farm، جایی که Shaun و دوستانش در آن زندگی می کنند، به عنوان نمایشی زیبا از حومه بریتانیا عمل می کند. این تصویر حس نوستالژی و غرور را در میان جوامع روستایی تقویت و ارزش شیوه های سنتی کشاورزی و سبک زندگی منحصر به فرد مرتبط با آنها را تأیید می کند.

سبک زندگی روستایی و شهری

در مقابل، این نمایش تفاوت‌های بین سبک زندگی روستایی و شهری را برجسته می‌کند. شخصیت‌های شهری، مانند کشاورز و افسر کنترل حیوانات، اغلب به‌صورتی به تصویر کشیده می‌شوند که با محیط روستایی ارتباط ندارند. این تضاد این ایده را تقویت می کند که شیوه زندگی متفاوتی در روستا وجود دارد که مجموعه ای از چالش ها و شادی های خاص خود را دارد.

تعامل شخصیت‌های شهری با محیط روستایی، طنز ایجاد و به عنوان تفسیری ملایم درباره گسست احتمالی بین جوامع شهری و روستایی در بریتانیا عمل می‌کند.

شان د شیپ، نه تنها بر فرهنگ روستایی تأثیر گذاشته است، بلکه در مناطق شهری نیز به موفقیت رسیده است.

جهان وطنی در شان د شیپ

مضامین جهانی دوستی، همکاری و حل مسئله که در این سریال کارتونی (بره ناقلا) به تصویر کشیده شده است، صرف نظر از موقعیت مکانی مخاطبان، در عرصه‌های کار گروهی نیز، طنین انداز می شود. محبوبیت نمایش در محیط‌های شهری به پرکردن شکاف بین فرهنگ‌های روستایی و شهری کمک کرده است و قدردانی مشترک بین جوامع انسانی از جذابیت‌های عجیب روستاها را تقویت می‌کند.

علاوه بر این، این سریال تبدیل به یک صادرات فرهنگی شده است که به مخاطبان در سراسر جهان می رسد و تصویری مثبت از زندگی روستایی بریتانیا را به نمایش می گذارد. این به عنوان نمایشی از خلاقیت و قدرت داستان سرایی بریتانیا عمل و به درک جهانی از بریتانیا به عنوان منبع سرگرمی با کیفیت کمک می‌کند.

قسمت های مختلف شاون شیپ تلفیقی از کمدی معروف بزن و بکوب (اسلپ استیک)‌ و کمدی‌های کلاسیک صامت دنیای سینما هستند. این تلفیق با سبک و ایده های خاص شرکت فیلمسازی آردمن درهم آمیخته شده و مجموعه انیمیشن کمدی ویژه‌ای را به وجود آورده که واقعا دیدنی است.

تقابل خرد و بلاهت!

تقابل گوسفند باهوش با گوسفندان ابله و ساده گله سبب تمایز این انیمیشن با نمونه‌های دیگر شده است. هر بار که شان، شخصیت اصلی قصد دارد با کمک دوستانش کاری کند حماقت آن ها سبب می ‌شود تلاش‌ ها و ایده ‌‌هایشان بی ‌نتیجه و بد از کار در آید و این مساله باعث به وجود آمدن جذابیت در داستان می‌شود.

بره ناقلا با هوش

شان د شیپ تأثیری چند وجهی بر فرهنگ روستایی و شهری در بریتانیا داشته است. این جذابیت زندگی روستایی را معرفی کرده و در عین حال تفاوت های بین سبک زندگی روستایی و شهری را برجسته می‌کند. مضامین جهانی این نمایش به آن کمک کرده است تا با مخاطبان مختلف ارتباط برقرار کرده و حس ملی‌گرایی غنی بریتانیا را تقویت کند.

حتی صفاتی مثله حماقت و ساده لوحی که بار منفی هم دارند می ‌توانند در وجود شخصیت‌هایی از این دست، دوست داشتنی و محبوب به نظر برسند. درست مثل شخصیت های پت و مت که الگو حماقت در برابر حماقت هستند و در حد دیوانه‌کننده‌ای سرگرم کننده است.

تعلیق و انتظار برای حل معما در این مجموعه نیز بار طنز دارد. بیشتر مواقع نقشه‌ها و تدابیر شان یا بره ناقلا با حماقت و سادگی گوسفندان دیگر نقش برآب می شود و مخاطب با علم به این که دلیلی برای حل معماهای داستان وجود ندارد از دیدن سادگی گوسفندان گله و تلاش به ثمر نرسیده شان، برای رسیدن به اهدافش از خنده روده بر می‌شود.

جمع بندی

باید پذیرفت که بریتانیا برای معرفی فرهنگ روستایی و تاریخ خود نیازمند یک انیمیشن ساده نیست اما وقتی مشاهده می‌کند که همین انیمیشن ساده چگونه جهانی شده است، به فکر فرو رفته و برای حمایت از این انیمیشن و کارتون‌های شبیه به آن، دست به کار می‌شود.

نباید اهمیت تاثیر رسانه و انیمیشن را در فرهنگ سازی و انتقال و صادرات فرهنگ به جهانیان را دست کم گرفت.

شان د شیپ حفاری گوسفند 🐑پخش ویدیو

آخرین پست های مجله HiBlog TV