معرفی 10 آهنگ برتر تاریخ موسیقی

معرفی 10 آهنگ برتر تاریخ موسیقی

ایجاد یک فهرست از 10 آهنگ برتر در تاریخ موسیقی کار دشواری است، برای این که موسیقی بسیار ذاتی و پیچیده بوده و سلیقه‌های شخصی بسیار با هم متفاوت هستند. با این حال، برخی از آهنگ‌ها وجود دارند که تأثیر قابل توجهی در صنعت و فرهنگ عمومی در تاریخ موسیقی داشته‌اند.

با ما همراه باشید تا 10 آهنگ برتر تاریخ موسیقی را بررسی کنیم و طبیعی است که شما هم برای خود یک فهرست 10 تایی داشته باشید که شاید حتی یک مورد مشابه و مشترک با این فهرست نداشته باشد.

حسن مطالعه این مقاله در حداقل اثر خود این است که شما با 10 آهنگ مهم و تاثیرگذار در تاریخ موسیقی آشنا خواهید شد و شاید رغبت پیدا کنید که آنها را گوش داده و لیریک یا متن شعر و ترانه آنها را مطالعه کنید.

رفرنس و مرجع انتخاب آهنگ‌های برتر

انتخاب 10 آهنگ برتر تاریخ موسیقی مستلزم ارزیابی ذهنی است و هیچ مرجع معتبری نمی‌تواند برای مخاطب سخت پسند و حرفه‌ای، قانع کننده باشد. با این حال، منابع خاصی معمولاً در صنعت موسیقی و در میان منتقدان مورد مشورت و محل احترام قرار می‌گیرند. برخی از این مراجع مهم و رفرنس‌های معتبر به شرح زیر است:

• Music Charts

نمودارهای موسیقی تاریخی مانند Billboard Hot 100، UK Singles Chart و دیگران داده‌های ارزشمندی در مورد محبوبیت و تأثیر آهنگ‌ها در طول زمان ارائه می‌دهند.

• منتقدان و انتشارات موسیقی

نشریات موسیقی مورد تحسین منتقدان مانند Rolling Stone، NME (New Musical Express)، Pitchfork، و غیره اغلب فهرست‌هایی از بهترین آهنگ‌های تاریخ موسیقی را بر اساس ارزیابی‌های انتقادی و اهمیت تاریخی تهیه می‌کنند.

• جوایز و مراسم مهم در صنعت موسیقی

جوایزی مانند جوایز گرمی، معرفی تالار مشاهیر راک اند رول و سایر افتخارات در این صنعت، آهنگ‌های تاثیرگذار و نمادین را به رسمیت می‌شناسند که می‌توانند به جایگاه آن‌ها به‌عنوان بهترین‌های تمام دوران کمک کنند.

• نظرسنجی‌های طرفداران

نظرسنجی‌هایی که در میان طرفداران موسیقی انجام می‌شود، می‌تواند بینشی درست و صحیح در مورد آهنگ‌هایی که عمیق‌ترین تأثیر را بر زندگی و آگاهی فرهنگی شنوندگان داشته‌اند، ارائه دهد.

• جریان‌سازی Streaming و داده‌های دیجیتال

در عصر دیجیتال، پلتفرم‌های استریم مانند Spotify، Apple Music، و YouTube داده‌هایی را در مورد آهنگ‌های پخش‌شده و پربازدید ارائه می‌دهند که منعکس‌کننده سلیقه‌های معاصر و محبوبیت پایدار است.

برترین آهنگهای تاریخ موسیقی

• اهمیت تاریخی

آهنگ هایی که تأثیر قابل توجهی بر فرهنگ، جامعه و توسعه ژانرهای موسیقی داشته اند، اغلب برای گنجاندن در فهرست بهترین آهنگ‌های تمام دوران در نظر گرفته می‌شوند.

• میراث و اثرگذاری بر نسل آینده

آهنگ‌هایی که الهام‌بخش و تحت تأثیر نسل‌های بعدی موسیقی‌دانان و هنرمندان بوده‌اند، اغلب به‌عنوان یکی از بهترین‌های تاریخ موسیقی شناخته می‌شوند.

در نهایت، تعیین 10 آهنگ برتر تاریخ موسیقی شامل ترکیبی از عوامل، از جمله موفقیت تجاری، تحسین منتقدان، تأثیر فرهنگی و محبوبیت پایدار است. منابع و دیدگاه‌های مختلف ممکن است فهرست‌های متفاوتی ارائه دهند، اما تأثیرگذارترین و نمادین‌ترین آهنگ‌ها معمولاً در چندین مرجع به صورت مشترک ظاهر می‌شوند.

آهنگ شماره 1 - Bohemian Rhapsody by Queen

این اپرای راک جذاب اثری از فردی مرکوری و گروه بریتانیایی کویین است که با ساختار نوآورانه‌اش که عناصر راک، اپرا و فاکتورهای ballad را تلفیق کرده است، در سراسر جهان مخاطبان را به وجد آورد.

مرکوری از “Bohemian Rhapsody” به عنوان یک اپرای ساختگی یاد کرد که حاصل ترکیب سه آهنگ او بود. این آهنگ توسط کوئین و یکی از تهیه کنندگانش «روی توماس بیکر» در پنج استودیو بین ماه های اوت و سپتامبر 1975 ضبط شد. آهنگ Bohemian Rhapsody به مدت 9 هفته در صدر جدول تک آهنگ های بریتانیا قرار گرفت.

آهنگ شماره 2 - Like a Rolling Stone by Bob Dylan

این آهنگ به عنوان یکی از برترین آهنگ‌های تاریخ محسوب می‌شود، مانند یک سنگ متحرک از باب دیلن منظره موسیقی محبوب نسلی از جوانان چپ گرا را با متن شعری و صدای نوآورانه‌اش تغییر داد. این آهنگ در سال 1965 منتشر شده و به یک انتخاب برای نسلی از شاعران خلاق تبدیل شد.

آهنگ مانند یک سنگ متحرک (Like a Rolling Stone) یکی از آثار برجسته باب دیلن، آیکون موسیقی فولک و راک، است که در سال 1965 منتشر و به یکی از بزرگ‌ترین آثار تاریخ موسیقی تبدیل شد. این آهنگ به‌عنوان یکی از قطعات برجسته آلبوم "Highway 61 Revisited" او محسوب می‌شود و به عنوان یکی از آهنگ‌های بارز انقلاب فولک راک شناخته می‌شود.

Arman Garshasbi - Benshin Tamashayat Konam ( آرمان گرشاسبی - بنشین تماشایت کنم )پخش ویدیو

متن شعری "مانند یک سنگ متحرک" باب دیلن پر از توانایی شعری، سختی و شکست‌های زندگی است. آهنگ به‌طور کلی متوجه یک فرد است که از ثروت و اقتدار به فقر و تنهایی سقوط کرده است. شعر، به‌طور بی‌سابقه‌ای واقعیت و تلخی را که در جامعه وجود دارد بازتاب می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های برجسته این آهنگ، موسیقی غنی و متفاوت آن است که از گیتار الکتریک و پیانو شروع می‌شود و با فضای آهنگ جاز و پرانرژی به پایان می‌رسد. آهنگ "مانند یک سنگ متحرک" با ترکیبی از تکنیک‌های موسیقیایی و ادبی، انقلابی در دنیای موسیقی به‌وجود آورد که هنوز هم پس از گذشت چندین دهه از انتشارش، از بین نرفته است.

آهنگ شماره 3 - Imagine by John Lennon

آهنگ تصور کن از جان لنون، نوازنده راک بریتانیایی از آلبوم او به همین نام در سال 1971 است. این ترانه که پرفروش‌ترین تک‌آهنگ ساخته انفرادی اوست، شنوندگان را تشویق می‌کند تا دنیایی از صلح، بدون مادی‌گرایی، بدون مرزهای جداکننده ملت‌ها و بدون مذهب را تصور کنند.

BMI آهنگ Imagine را یکی از 100 ترانه پر اجرا شده قرن بیستم معرفی کرد. در سال 1999، در فهرست 365 آهنگ قرن RIAA در رتبه 30 قرار گرفت و جایزه Hall of Fame گرمی را به دست آورد.

آهنگ شماره 4 - Smells Like Teen Spirit by Nirvana

آهنگ زیبا و تاریخیSmells Like Teen Spirit نیروانا آهنگی از گروه راک آمریکایی نیروانا است. این آهنگ آغازین و تک آهنگ اصلی از دومین آلبوم گروه، Never mind (1991) است که از دی جی سی رکوردز منتشر شد.

این بزرگترین موفقیت نیروانا بود که در سال‌های 1991 و 1992 در صدر چارت‌های صنعت های موسیقی در سرتاسر جهان قرار گرفت و در بلژیک، فرانسه، نیوزلند و اسپانیا آهنگ شماره یک بود. این آهنگ با استقبال گسترده منتقدان مواجه شد و به عنوان “سرودی برای بچه های بی احساس” نسل X (نسل بین 1960 تا 1980) توصیف شد.

آهنگ شماره 5 - Hey Jude by The Beatles

آهنگ "سلام جود" که توسط پل مک‌کارتنی نوشته و توسط گروه بیتلز اجرا شده است، یکی از معروف‌ترین آهنگ‌های این گروه است. ملودی آن از زمان انتشار در سال 1968 تاکنون آن را به یک کلاسیک جاودانه تبدیل کرده است.

بهترین آهنگهای تاریخ موسیقی در دنیا

این تک‌آهنگ اولین آهنگ بیتلز در لیبل ضبط اپل است و یکی از تک‌آهنگ‌های First Four که در لیست شرکت اپل قرار داشت. ترانه Hey Jude در بسیاری از کشورهای جهان موفق عمل کرد و پرفروش‌ترین تک آهنگ سال در بریتانیا، ایالات متحده، استرالیا و کانادا شناخته شد.

آهنگ شماره 6 - Stairway to Heaven by Led Zeppelin

آهنگ زیبا و اثرگذار پله ای به سمت بهشت، از گروه لد زپلین به عنوان یکی از برترین آهنگ‌های راک تمام تاریخ شناخته می‌شود. گیتارهای پیچیده آن، متن اسرارآمیز و تغییرات دینامیکی آن از زمان انتشار در سال 1971، جایگاهش را در تاریخ موسیقی محکم‌تر کرده‌اند.

آهنگ «Stairway to Heaven» در سال 2000 در فهرست 100 آهنگ برتر راک در رتبه 3 انتخاب شد، در سال 2004 مجله Rolling Stone آهنگ «Stairway to Heaven» را در رتبه 31 در فهرست «500 بهترین آهنگ تمام دوران» قرار داد.

آهنگ شماره 7 - I Will Always Love You by Whitney Houston

یک تک‌آهنگ از دالی پارتن است که در سال 1974 میلادی منتشر شد. اجرای ویتنی هیوستون از این آهنگ که در فیلم بادیگارد قرار گرفت بسیار محبوب است.

آهنگ I Will Always Love You، یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین آثار موسیقی پاپ است که به اجرای ویتنی هیوستون معروف است. این آهنگ توسط خود دالی پارتن، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی، نوشته شده است. آهنگ اصلی برای اولین بار توسط خود پارتن در سال 1973 اجرا شد، اما نسخه بی‌نظیر و ماندگار آن توسط ویتنی هیوستون در سال 1992 منتشر شد.

آهنگ شماره 8 - Billie Jean by Michael Jackson

متن این ترانه درباره زنی به نام «بیلی جین» است که می‌گوید مایکل، پدر فرزند اوست و مایکل نیز به تکذیب این اتهام می‌پردازند. این ترانه در 2 ژانویه 1983 به‌عنوان دومین تک‌آهنگ تریلر توسط اپیک رکوردز منتشر شد. سرایش و آهنگسازی «بیلی جین» توسط مایکل جکسون و تهیه‌کنندگی آن، بر عهده کوئینسی جونز بوده‌است. انتشار این ترانه از لحاظ تجاری موفقیت‌های زیادی را کسب کرد؛ به‌طوری‌که خیلی سریع به یکی از پرفروش‌ترین تک‌آهنگ‌های سال 1983 تبدیل شد و در رتبه نخست جدول‌های فروش موسیقی ایالات متحده، بریتانیا و چندین کشور دیگر قرار گرفت.

آهنگ شماره 9 - Johnny B. Goode by Chuck Berry

آهنگ جانی بی گود، یکی از اسطوره‌های اصلی راک و رول بوده که به تعریف این ژانر کمک کرده است. انتشار آن در سال 1958، گیتارهای الکتریکی الهام‌بخش و متن‌های پرشور آن، برای بسیاری از موسیقی‌دانان موثر بوده و تاکنون منبع خلق ایده بوده است.

چاک بری نوازنده و خواننده آمریکایی در سال 1926 به دنیا آمد و در 90 سالگی چشم از جهان فروبست. او آلبوم های زیادی ساخت و خواند اما یک آهنگ بود که انقلابی شد. این آهنگ با مضمون امید نماد مفهوم رویای آمریکایی است، گفته می‌شود، سال 1977 ناسا این آهنگ را به همراه سفینه تحقیقاتی به فضا فرستاد تا فضایی‌های احتمالی هم چاک بری را بشناسند.

آهنگ شماره 10 - What'd I Say by Ray Charles

آهنگ "What'd I Say" اثری است که به وسیله ری چارلز، آیکون موسیقی ریتم و بلوز، اجرا شده است. این آهنگ یکی از قطعات معروف و پرطرفدار او است که به عنوان یکی از آثار برجسته در تاریخ موسیقی ریتم و بلوز و سول شناخته می‌شود.

آهنگ "What'd I Say" اولین بار در سال 1959 منتشر شد و به سرعت به یکی از آهنگ‌های مورد علاقه مخاطبان ریتم و بلوز تبدیل شد.

جمع بندی

در این مقاله، ما به معرفی و بررسی 10 آهنگ برتر در تاریخ موسیقی پرداختیم که هرکدام از این آثار نقش بسزایی در شکل‌دهی به صنعت موسیقی و تأثیر گذاری بر فرهنگ جهانی داشته‌اند. این آهنگ‌ها از انواع مختلف موسیقی از جمله راک، بلوز، پاپ، سول و فولک نماینده‌ی نوآوری در دنیای موسیقی هستند.

موسیقی یک زبان جهانی برای ارتباط بین فرهنگ‌ها و افراد است و هر یک از این آهنگ‌ها در تاریخ موسیقی نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

آخرین پست های مجله HiBlog TV