گروه موسیقی دنگ شو و خشایار روانگر

گروه موسیقی دنگ شو و خشایار روانگر

ایده تشکیل گروه موسیقی دنگ شو و خشایار روانگر در سال 1383، با نگرش جدید به ترانه‌های ایرانی و موسیقی محلی ایران، توسط رضا شایا و طاها پارسا - دو برادر ایرانی - مطرح شد. آن زمان رضا دانشجوی حقوق بود و طاها پس از اتمام درس‌های خود در طراحی شهری، به صورت حرفه‌ای در صنعت فیلم و سینما فعالیت می‌کرد. آن‌ها به فکر افتادند که به ترانه‌های ایرانی با چشم‌انداز جدیدی نگاه کنند. رضا پیانو می‌نواخت و طاها ساکسیفون. پس از دو سال تلاش، آن‌ها توانستند ایده خود را به عمل بپیوندند و در نهایت در سال 1385 گروه خود را با نام "دنگ شو" ثبت کنند.

اعضای دنگ شو

از ابتدای فعالیت‌های خود، دنگ شو با هنرمندان مختلفی همکاری کرده است. اعضای این گروه شامل صبا صمیمی (نوازنده تنبک)، خشایار روانگر، جان کالدس، لیون درزیباشیان، روزبه اسفندارمز، آبتین یغماییان، پدرام حاجی باشی (درامز)، سام مظاهری، دارا دارایی، صالح زارعی، کسری سبکتکین، بابک ریاحی پور، داریوش دهقانی آذر (گیتار باس)، کاوه عابدین و علی کیانیان (طراح صدا) است.

دنگ شو تاکنون خوانندگانی مانند علی زندوکیلی، ابوذر صفاریان، سعید آتانی، امید نعمتی، سپنتا مجتهدزاده و میلاد باقری را به مخاطبان موسیقی ایران معرفی کرده است؛ و در حال حاضر میلاد باقری به عنوان خواننده اصلی این گروه فعالیت می‌کند. حمید خسرو بیگی تا اوایل سال 1395 به عنوان مدیر برنامه‌های دنگ شو و مدیر این گروه فعالیت داشت.

معنی دنگ شو

اسم این گروه همیشه موضوع تعجب بود. در ابتدا برخی فکر می‌کردند که "شو" در اسم گروه به معنای نمایش است، اما در واقع "دنگ شو" یک عبارت است که به معنای بی‌خبر، دیوانه و مدهوش شدن است. اعضای گروه برای توضیح درباره اسم "دنگ شو" همیشه به شعر مولانا ارجاع می‌دادند که می‌گوید: "ای روح، اینجا مست شو / ای عقل، اینجا دنگ شو".

علت محبوبیت دنگ شو

یکی از عوامل اصلی شناخته شدن اعضای گروه، محبوبیت آنها در میان جامعه سینمایی و رسانه‌ها بود. این محبوبیت به دلیل فعالیت طاها و پدرشان در صنعت سینما بود که فرصت را برای شرکت در افتتاحیه جشنواره فجر، جشن خانه سینما و جشن تصویر سال فراهم کرد. این گروه با ایده‌های نوآورانه‌شان موفق شدند روحیه روشن‌فکری جامعه ایران را تقویت کنند و از طریق این ایده‌ها به عموم مردم، به ویژه جوانان تحصیل‌کرده، معرفی شوند.

اکنون کنسرت‌های آن‌ها به قدری محبوبیت دارد که بلیت‌های آن در یک روز تمام می‌شود. گروه‌های تلفیقی دیگر نیز به نوعی از اولین گام‌های "دنگ شو" الهام می‌گیرند.

آلبوم های غیررسمی در ایران

در سال 1389، گروه دنگ شو اولین آلبوم خود با عنوان "شیراز چل ساله" را در خارج از کشور منتشر کردند. این آلبوم در فهرست پرفروش‌ترین‌های سایت آمازون در حوزه موسیقی آوانگارد قرار گرفت. آلبوم "دلتنگ شورا" نیز توسط این گروه در خارج از کشور منتشر شد. هر دو آلبوم دنگ شو، هرچند به صورت غیرقانونی، در ایران منتشر شدند و بعد از بازگشت بنیان‌گذاران گروه از سفر در ایران، کنسرت‌های متعددی برگزار کردند که توجه زیادی به خود جلب کرد.

خشایار روانگر گروه موسیقی دنگ شو

اولین آلبوم رسمی در ایران

نام آلبوم آنها "اتاق گوشواره" است. انتخاب این نام برای آلبوم به دلیل وجود دو اتاق کوچکتر در دو طرف اتاق شاه نشین در معماری ایرانی است که به آنها "اتاق گوشواره" می‌گویند. این اتاق‌ها در مواقعی که تعداد میهمان‌ها زیاد باشد، باز می‌شوند تا میهمانی بزرگتر شود. در بسیاری از بناهای ایرانی، نوازندگان در اتاق گوشواره می‌نواختند. آلبوم شامل 9 قطعه است که تمامی آهنگسازی‌ها توسط رضا و طاها شجاع نوری انجام شده است. خوانندگان این آلبوم علی زند وکیلی و سعید آتانی هستند.

در سال 1389، آلبوم اول گروه با نام "شیراز چل ساله" توسط کمپانی بماهنگ منتشر شد. استقبال بی‌نظیر شنوندگان از این آلبوم، باعث شد که دنگ شو تور دور دنیا با نام "شیراز چل ساله" را از ابتدای سال 1390 آغاز کند. این گروه از ابتدا با ساخت موسیقی متن فیلم وارد عرصه سینما شده است و استقبال بزرگی از این فعالیت‌ها داشته است.

همکاری با سینما و تلویزیون

تا پایان سال 1389، چند فیلم ایرانی و غیر ایرانی با موسیقی دنگ شو در سینماها نمایش داده شده یا از تلویزیون پخش شده است. این فیلم‌ها برای بسیاری از کارگردان‌های معروف سینمای ایران موسیقی متن نوشته اند، از جمله کمال تبریزی و ایرج کریمی. دنگ شو موسیقی متن برای تعدادی فیلم و سریال از جمله پژمان و ضد گلوله را ساخته است. سال گذشته یادداشتی از طاها شجاع نوری منتشر شد که بسیاری آن را به عنوان خداحافظی او از گروه تعبیر کردند و پس از آن فکر می‌کردند که گروه از هم جدا می‌شود، اما با انتشار سومین آلبوم دنگ شو که توانست مجوزهای لازم را از ارشاد بگیرد و در ایران عرضه شود، تمام شایعات برطرف شد.

سازهای گروه موسیقی دنگ شو

در موسیقی دنگ شو از سازهای اصلی مانند پیانو، ساکسفون، تنبک، کنتر باس یا گیتار باس، و همچنین مجموعه طبل ها که همراه با خطوط آوازی استفاده می شود، استفاده می‌شود. علاوه بر این، سازهای دیگری مانند ابوا، فاگوت، ارکستر زهی، گروه کر، آکاردیون، کوزه، گیتار الکتریک، فلوت، کلارینت و سایر سازها نیز در بسیاری از آثار دنگ شو مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای دانلود قانونی آهنگها و آلبوم های گروه دنگ شو به سایت آیتونز مراجعه کنید.

آخرین پست های مجله HiBlog TV