حقایقی جذاب درباره شان د شیپ

حقایق انیمیشن شان د شیپ

بره ناقلا یا شان د شیپ انیمیشن جذاب و جهانی که در قلب کودکان ایرانی نیز حسابی جا باز کرده با تاکتیک چینش صفحه و سناریوی صامت، سکانس‌های بسیار خنده دار و جذابی را خلق می‌کند. در این مقاله با هم حقایقی جذاب درباره انیمیشن زیبا و بین المللی شان د شیپ را بررسی می‌کنیم.

انیمیشن لذت بخش

شان د شیپ "Shaun the Sheep" یک مجموعه انیمیشن لذت بخش است که توسط آردمن انیمیشن، Aardman Animations ساخته شده است، همان استودیوی معروفی که پیش از آن، مجموعه جهانی و دوست اشتنی والاس و گرومیت را عرضه کرده بود.

شان د شیپ Shaun the Sheep اولین حضور خود را در فیلم والاس و گرومیت "A Close Shave" در سال 1995 ثبت کرد. در ان انیمیشن کمتر کسی تصور می‌کرد یک گوسفند خنگ و بازیگوش که باعث خنده دیگران می‎‌شود کم کم به یک شخصیت کارتونی جهانی تبدیل بشود. او بعدها در سال 2007 سریال اسپین آف خود را رو کرد.

اسپیناف، به روایتی گفته می‌شود که براساس داستان و روایت دیگری شکل می‌گیرد، تا اینجا اغلب آثار مشتق یا اسپین‌آف هم براساس کارهای موفق ساخته شده‌اند.

یک مجموعه صامت و بدون دیالوگ

یکی از جنبه های منحصر به فرد شان د شیپ Shaun the Sheep این است که شخصیت ها در آن صحبت نمی‌کنند. در عوض، نمایش متکی به انیمیشن واضح و نزدیک به واقعیت، زبان بدن و صداهای مختلف برای انتقال خط داستانی است. این انتخاب خلاقانه به جذابیت جهانی آن کمک می‌کند.

عدم نیاز به دوبله

انیمیشن جهانی شان د شیپ به خاطر صامت بودن و افکت‌های زیبا و جالب صوتی، هیچ نیازی به دوبله ندارد و چند کشور معدود در جهان پس از دوبله سلیقه‌ای این انیمیشن متوجه شده‌اند که کار جدید آنها با استقبال کودکان مواجه نشده و آنها اثر اصلی را بیشتر از دوبله آن، می‌پسندند.

حقایقی جذاب درباره شان د شیپ

موفقیت بین المللی

شان د شیپ Shaun the Sheep در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده است. این انیمشین حتی در قالب یک کتاب به زبان‌های متعددی ترجمه شده و برای مخاطبان از فرهنگ‌ها و پیشینه‌های مختلف قابل دسترسی است.

جوایز و نامزدی در اکثر جشنواره‌ها

این مجموعه جوایز متعددی از جمله جایزه بین المللی امی برای بهترین انیمیشن کودکان و چندین جایزه کودکان آکادمی بریتانیا را دریافت کرده است.

در سال 2015، شان د شیپ Shaun the Sheep در فیلم سینمایی خود با عنوان "Shaun the Sheep Movie" ایفای نقش داشت. این فیلم یک موفقیت تجاری و انتقادی فاخر بود و به دلیل طنز، انیمیشن و جذابیت کلی آن مورد تحسین بسیاری از منتقدان مهم دنیای انیمیشن و فیلم بلند قرار گرفت.

در تولید این فیلم سینمایی مجموعاً بیش از 350 پاپت خمیری استفاده می‌شود؛ نیمی از این پاپت­‌ها عروسک گوسفندان هستند و نیمی دیگر عروسک انسان‌ها و سایر حیوانات.

خراب‌شدن پشم یک پاپت دردسر زیادی برای عروسک‌سازان داشت زیرا تعمیر یا جایگزین‌کردن آن نزدیک به یک ساعت کار می‌برد. این پشم‌ها پس از قرارگیری روی پاپت با اسپری خشک می‌شوند تا با هر تماس دست انیماتور تغییر حالت ندهند.

طول عمر اثر

مجموعه شان د شیپ Shaun the Sheep محبوبیت خود را برای بیش از یک دهه حفظ کرده و باید گفت که بسیار بیشتر از آنچه که پیش بینی می‌شد همچنان محبوب و در صدر جدول بازدیدها قرار گرفته است. شان د شیپ یا بره نقلا جذابیت جاودانه شخصیت ها و داستان سرایی خود را به نمایش می گذارد.

موفقیت تجاری شان د شیپ

موفقیت کارتون شان د شیپ Shaun the Sheep فراتر از صفحه نمایش است. این نمایش دارای طیف گسترده ای از کالاها، از جمله اسباب بازی، لباس، و لوازم جانبی است که به طرفداران اجازه می‌دهد تا بخشی از سرگرمی و بین المللی مربوط به این حیاط زیبای مزرعه بریتانیایی را به خانه های خود بیاورند.

خدمه مزرعه و جذابیت شخصیت‌ها

مجموعه شان د شیپ گروهی متنوع و سرگرم کننده از شخصیت ها را در مزرعه رهبری می کند، از جمله خوک‌های بدجنس، سگ گله وفادار بیتزر و کشاورز همیشه غافل از وقایع داخل مزرعه. هر شخصیتی به اندازه بضاعت سناریوی از قبل نوشته شده، به طنز و پویایی نمایش کمک می کند.

بره ناقلا

اسپین‌آف‌ها

جدا از سریال‌های تلویزیونی و فیلم، Shaun the Sheep الهام‌بخش فیلم‌های کوتاه مختلف، وب‌سایتها و حتی یک سریال اسپین‌آف با عنوان «Timmy Time» است که بر ماجراهای یک بره جوان تمرکز دارد.

موفقیت Shaun the Sheep را می توان به طنز هوشمندانه، شخصیت های دوست داشتنی و جذابیت جهانی کمدی صامت در انیمیشن نسبت داد.

سکانس تکراری و همیشه جذاب

اتفاقات زیادی در مزرعه نیمه اسکاتلندی و نیمه انگلیسی رخ می‌دهد اما آن چیزی که همیشه تکرار می‌شود همه کودکان می‌توانند در آغاز کارتون، آن را به راحتی پیش بینی کنند این است که:

وقتی آقای مزرعه‌دار چشم از گله برمی‌دارد، سروکله شاون یا شان (Shaun) پیدا می‌شود و آن موقع است که هیچ‌چیز در امان نیست!

بدیهی است که انیمیشن گوسفند زبل یا بره ناقلا یا همان شان د شیپ خودمان (Shaun the Sheep) از میان تمام آثاری که کمپانی آردمن (Aardman) تولید کرده، جایگاهی ویژه در دل تماشاچیانش دارد.

خالق شخصیت‌های این سریال، نیک پارک (Nick Park)، برنده جایزه اسکار و هنرمند مشهور دنیای استاپ‌موشن است. او همچنین خالق و کارگردان دیگر مجموعه‌های موفق شرکت آردمن مثل فرار مرغی و والاس و گرومیت است.

البته ادامه فرایند شخصیت‌پردازی در طول سال‌ها عمدتاً توسط ریچارد استارزک (Richard Starzak) انجام شد. او قبل از کار بر روی سریال گوسفند زبل، مجموعه Rex the Runt را برای کمپانی آردمن ساخته بود.

وقتی این فیلم که با تکنیک استاپ‌موشن (Stop Motion) ساخته شده است برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه در جوایز اسکار شد، بر محبوبیت شخصیت شاون افزود. به همین دلیل هنرمندان و طراحان مجموعه آردمن دست ‌به ‌کار شدند تا دنیای شاون را گسترش بدهند. البته محبوبیت سریال گوسفند ناقلا محدود به کشور بریتانیا نبود؛ این سریال در بیش از 170 کشور دنیا و صد ها شبکه تلویزیونی نمایش داده شد.

این فیلم به فروش گیشه 43 میلیون دلاری رسید و سپس به ابرکمپانی نتفلیکس (Netflix) فروخته شد تا در خانه‌های سراسر جهان نمایش داده شود.

آخرین پست های مجله HiBlog TV