همه چیز درباره تیونینگ خودرو

همه چیز درباره تیونینگ خودرو

نسل نوین علاقه‌مندان به دنیای اتومبیل با فرآیند تیونینگ خودرو آشنایی کامل دارند. بسیاری از دارندگان اتومبیل تلاش می‌کنند در خصوص تنظیم خودروی خود پیش از انجام این کار اطلاعات لازم و کافی به دست بیاورند. تیونینگ در لغت به معنای تنظیم کردن است. کاربرد این لغت در بحث مکانیک به معنای تنظیم بالانس تیونینگ و ایجاد تعادل برای رسیدن به بهترین عملکرد است. به‌طور خلاصه تیونینگ خودرو به معنای ارتقای مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو است.

با بنیامین بی ای تیونیگ ماشین های ایرانی رو ببینید.

در مجله های بلاگ تکلیف خود را یک بار برای همیشه با فرآیند تیونینگ خودرو روشن کرده و از معایب و محاسن این کار خواهیم گفت.

تاریخچه تیونینگ

شاید اولین تیونینگ به اویل قرن بیستم میلادی باز گردد. البته از همان ابتدا یعنی زمانی که وسایل نقلیه 4 چرخی، مبتنی بر نیروی موتورهای احتراقی طراحی شده بود، فرآیند تیونینگ نیز شکل گرفته بود. به طور کلی اما، تیونینگ به عنوان یک عملیات مستقل در دهه 60 میلادی باب شد.

تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها از ابتدا، اساس تیونینگ بود اما کم کم به ویژه با ورود به قرن جدید، تیونینگ معنا و مفهوم تازه‌تری به خود گرفت. پس از سال 2000 میلادی ، حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن در حین عملیات تیونینگ به شکل جدی‌تری توسط مهندسان حرفه ای دنبال شد.

تاریخچه تیونینگ خودرو

نمایشگاه و بازار قطعات یدکی، لوازم جانبی و قطعات بخصوص وسایل نقلیه موتوری و تحت عنوان (SEMA) که همه ساله در هفته اول ماه نوامبر در شهر لاس وگاس برگزار می‌شود بزرگترین رویداد برای وسایل نقلیه تیونینگ شده و شرکت‌های تیونر است.

عملکرد بالا با هزینه کم در تیونینگ

خودروها از زمان اختراع خود همواره در معرض تغییرات پس از فروش بوده اند. در دهه‌های 1970 و 1980، بسیاری از خودروهای پرفورمنس ژاپنی هرگز به خارج از بازار داخلی ژاپن صادر نشدند. در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990، خودروهای وارداتی پرفورمنس ژاپنی، مانند نیسان اسکای لاین، شروع به واردات خصوصی به اروپای غربی و آمریکای شمالی کردند. در ایالات متحده، این در تضاد مستقیم با تولید خودروهای داخلی در همان زمان بود، جایی که بازار بسیار ضعیفی برای خودروهای کامپکت و اقتصادی داخلی وجود داشت. در عوض تمرکز بر روی خودروهای اسپورت یا خودروهای متحول شده مانند فورد موستانگ و شورلت کوروت بود.

به دلیل وزن سبک و در دسترس بودن روزافزون تجهیزات تیونینگ ارزان قیمت، خودروهای تیونینگ شده اقتصادی و جمع و جور در مقایسه با خودروهای اسپورت اختصاصی، عملکرد بالایی را با هزینه کم از خود نشان می دهند.

سیستم صوتی استوک

سیستم صوتی استوک سیستمی است که توسط سازنده در زمان ساخت خودرو در کارخانه مشخص شده است. نصب سیستم صوتی سفارشی می‌تواند شامل هر چیزی از ارتقاء رادیو گرفته تا سفارشی سازی کامل بر اساس تجهیزات صوتی خاص باشد. رویدادهایی برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان برای دریافت بلندترین و باکیفیت‌ترین دیوایس صوتی یا نوآورانه‌ترین سیستم‌های صوتی رقابت می‌کنند. برخی از تغییرات رایج عبارتند از بلندگوها و ساب ووفرهای با کیفیت بالاتر، تقویت کننده ها و سیم کشی بهتر.

تیونینگ موتور خودرو

تیونینگ موتور

تیونینگ موتور فرآیند تغییر مشخصات عملکرد یک موتور است. در یک موتور معمولی، عناصر مکانیکی و الکترونیکی مختلفی مانند منیفولد ورودی، شمع‌ها و سنسور جریان هوا وجود دارد. موتورهای مدرن از واحد کنترل موتور برای ایجاد بهترین تعادل بین عملکرد و آلاینده ها استفاده می‌کنند.

از طریق پروتکل ارتباطات OBD، جنبه های الکترونیکی کنترل شده موتور را می‌توان در فرآیندی به نام نقشه برداری تغییر داد. نقشه برداری را می توان با تغییر نرم افزار در ECU (تنظیم تراشه از طریق اصلاح سیستم عامل)، یا با ارائه داده های متغیر از طریق سخت افزار پلاگین انجام داد. سایر سیستم های مدیریت موتور مستقل در دسترس هستند. این سیستم ها کامپیوتر کارخانه ای را با کامپیوتری جایگزین می کنند که توسط کاربر قابل برنامه ریزی است. تنظیم موتور اغلب شامل استفاده از دینامومتر به منظور عملکرد بهتر است.

تنظیم سیستم تعلیق

از مهمترین بخش‌های تیونینگ خودرو، تنظیم سیستم تعلیق شامل اصلاح فنرها، کمک فنرها، میله های ضدغلتک و سایر اجزای مرتبط با آنها است. فنرهای کوتاه‌تر سفتی بیشتر و مرکز ثقل کمتری را به تناسب احتمالی تغییرات ناخواسته در هندسه سیستم تعلیق ارائه می‌دهند. کمک فنرهای سفت تر، جابجایی پویای وزن را در هنگام پیچیدن و دور گرفتن خودرو بهبود می‌بخشد. میله های نوسان وسیع و سفت‌تر، چرخش بدنه را در دور زدن ناگهانی و تند، کاهش می‌دهد، بنابراین چسبندگی لاستیک‌ها بر روی سطح را با کاهش تغییرات هندسی سیستم تعلیق ناشی از چرخش بهبود می‌بخشد.

طراحی فیس جدید عاردی، بنظرتون میشه ظاهر عاردی رو بهتر کنیم؟ changing Peugeot's appearanceپخش ویدیو

برای وسایل نقلیه آفرود، تاکید بر طولانی‌تر کردن مسیر سیستم تعلیق و نصب لاستیک‌های بزرگتر است. لاستیک‌های بزرگ‌تر - با یا بدون چرخ‌های بزرگ‌تر - فاصله از زمین را افزایش می‌دهند، در زمین‌های ناهموار راحت‌تر حرکت می‌کنند، بالشتک بیشتری ایجاد می‌کنند و فشار ناشی از تغییرات زمین را کاهش می‌دهند (که در سطوح نرم مهم است).

تیونینگ لاستیک

لاستیک‌ها تاثیر زیادی بر رفتار خودرو دارند و به صورت دوره ای تعویض می شوند. بنابراین، انتخاب تایر یک راه بسیار مقرون به صرفه برای شخصی سازی یک خودرو است. انتخاب‌ها شامل لاستیک برای شرایط مختلف آب و هوا و جاده، اندازه‌های مختلف و محاسبات دقیق درباره چسبندگی، عمر مفید، مقاومت، هندلینگ و راحتی سواری است.

تیونینگ کویل اور

سیستم کویل اور در بیشتر شاسی بلندهای جدید استفاده می‌شود. کویل اور قسمتی از سیستم فنر بندی است که با نام سیستم مستقل فنر یا IFS شناخته شده است.

این سیستم به خودرو این اجازه را می‌دهد تا چرخ های چپ و راست جلو به صورت مستقل از هم حرکت کنند و این طراحی فوق العاده ای است. چرا که به فنر و کمک فنر اجازه می‌دهد تا فقط در زمان نیاز کار کنند و فشار کمتری در قسمت پایینی وارد بشود.

کویل اور تاف داگ از تعدادی قطعات اصلی تشکیل شده که هم به صورت سرهم و به صورت مجزا می‌توانید تهیه کنید. این کمک فنر مخصوص کویل اوری است که مثل کمک فنرهای دیگر است ولی جای مخصوص برای سوار شدن فنر دارد. ایتم بعدی خود فنر است که روی کمک فنر سوار می‌شود و روی آنها اصطلاحا نعلبکی و واشرها نصب خواهند شد.

سقف پیکانم رو بریدم و الان میخام دو درش کنم 😈پخش ویدیو

نصب کردن کویل اور خیلی کار ساده ولی حساسی است. خطا در نصب می‌تواند باعث فرسودگی کمک فنرها شده و استفاده از ابزار اشتباه می‌تواند باعث اسیب و حتی مرگ بشود.

تیونینگ جلوپنجره و سپر

جلوپنجره‌های بزرگ، معمولاً ظاهر اسپورت‌تر و بهتری به خودرو می‌دهد. در برخی خودروها که جلوپنجره آنها کوچک است و یا رنگ جلوپنجره با بقیه قسمت‌ها همخوانی ندارد، می‌توان با تعویض مدل و یا رنگ آن تغییری در ظاهر خودرو ایجاد کرد. سپرهای عقب و جلو می‌تواند متناسب با همان حجم و فضا به حالت‌های متفاوتی تغیر پیدا کند که این نوع تغیر بستگی به تغییرات قبلی در تیونینگ خودروی شما دارد.

تا اینجای مقاله تلاش کردیم با برخی از مهمترین تیونینگ‌ها آشنا شوید. در کل اما می‌توان گفت که تیونینگ دو نوع است؛ تیونینگ بدنه و تیونینگ موتور.

تیونینگ فیلتر هوا مجهز به خنک کننده

یکی از موارد اثر گذار در احتراق صحیح و درست موتور، ورود اکسیژن و در واقع هوای سالم به داخل موتور است که به این منظور از فیلتر‌های هوا استفاده می‌شود. هوای لازم برای احتراق در موتور باید قبل از ورود از هر گونه غبار، آلودگی و ناخالصی تمیز شود.

فیلترهای هوای معمولی قابلیت خنک کنندگی هوا و در صورت نیاز توان ارائه هوای بیشتر به داخل موتور را ندارند.

جمع بندی

همان‌طور که در این مقاله اشاره شد، راه‌های زیادی برای ارتقا و تنظیم یا به اصطلاح تیونینگ خودرو، چه در ظاهر و چه در مشخصات فنی وجود دارد. برای اعمال هر گونه تغییری بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره ببرید.

تیونینگ خودرو یک علم است و باید نزد متخصص فرآیند آن تجربه شود.

آخرین پست های مجله HiBlog TV