بهترین روش‌های یادگیری

بهترین روش‌های یادگیری مهارت‌های جدید

شرط می‌بندم از وقتی که خودتونو شناختید کارهای زیادی بوده که آرزوی یادگرفتنش رو داشتین اما همیشه مانعی برای حرکتتون وجودداشته. گاهی اوقات هم موانع فقط تفکرات منفی خودتون بوده.

با های بلاگ همراه باشید تا روش‌ها و مسیر یادگیری مهارت جدید رو بررسی کنیم.

یادگیری هر مهارتی مثل سرزمین ناشناخته هست که از اون با دست پر برمیگردی. اگر برای شروع سفرتون به یک تلنگر احتیاج دارید حتما این متن رو کامل مطالعه کنید که بفهمید برای داشتن سفر عالی چه کاری و چطور باید انجام بدین و از یادگیری اون لذت ببرید.

مقاله تاثیر بازی در یادگیری کودکان را هم مطالعه کنید.

کانال داستان های فارسی یکی از بهترین منابع آموزشی و سرگرمی است.

تاحالا این داستان براتون اتفاق افتاده، ماشین رو زدید تو دنده و گاز می دین ولی حرکت نمیکنه، خوب معلومه ترمز دستی رو نکشیدید.

احتمالا دارین به این فکر می‌کنیدکه روشن کردن ماشین چه ربطی به یادگرفتن همه چیز داره!!!

اگرترمز دستی رو نکشیده باشید یادگیری براتون سخت میشه. ترمزها درواقع همون عقاید وتعصبات منفی ما هستند، وقتی اونارو شناسایی می‌کنیم و از شرشون خلاص بشیم یادگیری آسون میشه.

یادگیری آسان

ذهن انسان یک ماشین هست که دائما درحال یادگیری هست. یک کودک نوپا رو تجسم کنید توی بازه زمانی خیلی کوتاه‌‍ دو مهارت خیلی مهم یاد می‌گیره، راه رفتن و حرف زدن.

جالب اینجاست که کودک همه اونها رو با هم یاد میگیره، حتی می‌تونه دو یا چند زبان رو باهم یاد بگیره.

یادگرفتن هرچیزی درست مثل رفتن به سرزمینی هست که پر از ناشناخته‌هاست.

برای اینکه آسانتر یاد بگیریم باید چهار سوال رو بوضوح پاسخ بدیم؛

1.چه کسی قراره تو این سفر رانندگی کنه؟

2.ترمز دستی روکشیدید یا نه؟

3.مقصدتون کجاست؟

4.آیا نقشه راه دارید؟

حالا به هرسوال بنوبت پاسخ بدین.

یادگیری آسان و کسب موفقیت

چه کسی قراره تو این سفر رانندگی کنه؟

جواب این سوال یادگیریتون رو به چالش می کشه. آیا مهارتی که درحال یادگیریش هستید براتون یک الزام هست؟ اگراینطوره انگیزه شما خارجی هست و توسط افراد دیگه هدایت میشه.آیاخودتون برای یادگیری این مهارت مشتاق هستید؟ اگر هستید یعنی دراین مورد انگیزه شما درونیه.

درکل باید انگیزه‌تون درونی باشه. چون بایدها هیچ قدرتی برای فعالیت پایدارندارن. اگرمحرک شما بیرونی هست باید به دنبال یک انگیزه درونی بگردید تا برنامه یادگیریتون رو پیش ببره.

ازخودتون بپرسیدکه این مهارت جدید چه فایده ای برای من داره؟ اونقدر برام مهمه که بخوام روش وقت بزارم؟

ترمز دستی رو کشیدید یا نه؟

آیا باورهای منفی و صحبتهای شما با خودتون باعث میشه پتانسیل یادگیری شما محدود بشه؟

یک راه ساده برای پیدا کردن جواب این سوال هست، اونم اینه که به آنچه فکر می کنید و می‌گین گوش کنید.

مقصدتون کجاست؟

برای اینکه به سمت مقصد حرکت کنید به سوخت نیازدارید. اهداف واضح میتونن سوخت سفر یادگیریتون روتامین کنن. اماسوال اساسی اینجاست که چرا میخواید یه مهارت جدید رویاد بگیرید؟ هرچقدرپاسخ تون به این سوال صریح و شفاف باشه یادگیری براتون آسون‌تر میشه.

هدفگذاری در موفقیت

 آیا نقشه راه دارید یا نه؟

اگر بدون نقشه راه عازم سفرتون بشین‌ حتی اگر مقصد هم داشته باشید با مشکل مواجه میشید. داشتن نقشه ازاین جهت مهمه که به شما نشون میده چجوری باید به مقصدتون برسید.

طراحی نقشه راه یادگیری

اما واقعا چطور یه نقشه درست کنید. قسمتهایی از نقشه رو خودتون تنظیم کنید بعد با کمک یک مربی جزئیات رو تکمیل کنید.

نقشه اولیه باید شامل این ‌موارد باشه:

1. چهار سوال بالا که بررسیش کردیم

2. یه مربی پیدا کنید

3. رفیق همراه پیدا کنید

4. سفرتون روشروع کنید

5. فاصله پیموده شده رو اندازه‌گیری کنید و جشن بگیرید

اگر راهتون رو گم‌ کردید نقشه کمکتون‌ میکنه، می تونید دوباره اونو چک‌ کنید و ببینید تا کجای مسیرتون اومدین و مرحله بعدی سفرتون رو مشخص کنید. برای اینکه از سفرتون لذت ببرید و مطمئن باشید به هدفتون می‌رسید، باید این نکات ریز رو به یاد داشته باشید.

از مربی‌های خوب استفاده کنید

هرچیزی رو‌ که‌ می خواید یاد بگیرید درهرصورت به مربی نیاز دارید. این مربی ممکنه یک فرد باشه که رو در رو با شما کار می کنه، شاید یه کتاب یا یک مقاله اینترنتی یا حتی برنامه های آموزشی باشه. متاسفانه اغلب مربی‌ها نمیدونن چطور به تازه کارها آموزش بدن. چون از زمانی که تازه کار بودن زمان زیادی گذشته و این دوران رو فراموش کردن. شاید مطلبی که برای یک مربی پیش پا افتاده هست برای یک تازه کارکاملا دور از ذهن باشه. یک نکته مهم رو بخاطر بسپارید که مربی‌ای انتخاب کنید که بتونه قدم به قدم شمارو راهنمایی کنه. اگراز یک کتاب استفاده می کنید، حتما مطمئن بشید که این کتاب به نحوی نوشته شده که تمامی مراحل جدید رو با دقت معرفی می کنه.

تاثیر مربی در موفقیت

ترجیحا مربی انتخاب کنید که دردسترس باشه ،چه از طریق حضوری چه از طریق برنامه های اینترنتی؛ دلیلش معلومه هرجا لازم باشه میتونید سوالاتتون رو ازش بپرسید.

بعضی مواقع چون مرحله بعد رو نمی‌دونید تو فرآیند یادگیری گیر می‌کنید، این مشکل رو می تونید با سوال پرسیدن از مربی حل کنید. اینم باید درنظر گرفت که مربی خوب هزینه داره، پس تحقیق کنید و اگر امکان داره توی یک‌ جلسه آموزشی شرکت کنید تا مطمئن بشید که به تعهداتشون عمل میکنن.

رفیق راه پیدا کنید

اگر بخواهید یک نفره مطلبی رو یاد بگیرید ممکنه احساس تنهایی کنید.

خیلی مهمه نقاط قوت و ضعفتون رو در مقایسه با دیگران بشناسید. یادگیری در جمع باعث میشه بتونید خودتون رو بسنجید.این یک مزیت یادگیری تو کلاسهاست. حتی اگر درمحیط مجازی کار می کنید پیدا کردن رفیق گام بسیار مهمی هست. می تونید از مربی تون درخواست کنید فردی رو به شما معرفی کنه، یا اینکه خودتون تو انجمن‌های اینترنتی جستجو کنید و برای خودتون یک همسفر دست و پا کنید.

سفر یادگیریتون رو همین حالا شروع کنید

به محض اینکه نقشه اولیه روپیداکردید باید بدون تاخیرسفریادگیریتون رو شروع کنید. اگرنمی دونید چطور باید شروع کنید از خودتون بپرسیدکوچکترین گام در سفر یاد گیریم که همین الان میتونم بردارم چیه؟ بعدش به حرکتتون ادامه بدین.

چطور چالش‌های مسیر یادگیری رو حل کنیم؟

به مسیرتون ادامه بدین تسلیم شدن راحته، مطمئنم خیلی از ماها تجربه تسلیم شدن رو داریم. حالا اصلا چرا تسلیم بشیم؟ شایدترمز دستی رو نکشیدیم. یا ممکنه سفر یادگیری برامون خیلی سخت بنظر برسه. اگرحس کردید دارید تسلیم میشید این سوالات رو ازخودتون بپرسید؛ ترمز رو کشیدین؟ مرحله ای که با اون درگیریم چیه؟ آیاهنوز به مقصدم متمرکزم یا نه؟

وقتی با یک مشکل تو سفر یادگیریتون مواجه میشید احتمالا با دید منفی‌گرایانه با خودتون صحبت می‌کنید. باید حواستون رو جمع کنید و دیدگاه‌های منفیتون رو با نظرات مثبت جایگزین کنید. اگرتو فرآیند یادگیری با مشکل مواجه میشید سعی کنید با دقت منشا این مشکل رو پیدا کنید. شاید بتونید این اشکالهارو در قالب یک سوال مطرح کنید و از مربی یا همراهتون بپرسید و یا تو اینترنت جستجو کنید.

اگرحس می کنید دارید تسلیم می شید مقصد رو برای خودتون یادآوری کنید. برای این کار می تونید اهدافتون رو روی یک برگه بزرگ بنویسید و تو خونه یا محل کارتون آویزونش کنید.

جشن گرفتن موفقیت‌ها

و چهارمین نکته که باید رعایت کنید؛

اینه که فواصل طی شده رو جشن بگیرید. جشن گرفتن موفقیتها همون چیزیه که باعث میشه حس خوبی نسبت به یادگیری داشته باشیم. حواستون باشه فواصلی که طی می کنید ارزیابی کرده و بخاطر اون‌ جشن بگیرید.

از قدیم گفتن ز گهواره تا گور دانش بجوی

هرمهارتی که یاد می‌گیرید به غنی‌تر شدن زندگیتون کمک می کنه و باعث میشه از خودتون راضی‌تر باشید. خوبی کار هم اینجاست که با تجربه یادگرفتن یک‌ مهارت مهارت بعدی رو آسون‌تر یاد میگیرن.

نتیجه گیری

فقط دو نوع ادم به شما میگن نمی‌تونید توی دنیا تغییر ایجاد کنید؛

1.کسانی که ازتلاش کردن میترسن

2.کسایی که ازموفقیت شما میترسن

آخرین پست های مجله HiBlog TV