همه چیز درباره فناوری AMD FSR

همه چیز درباره فناوری AMD FSR

فناوری FSR یا FidelityFX Super Resolution به معنای وضوح تصویر فوق‌العاده‌ است که از سوی کمپانی AMD برای رقابت با فناوری DLSS انویدیا خلق شده است. البته در این میان تفاوت‌های بزرگی بین دو فناوری معرفی شده، وجود دارد. این فناوری نوعی تکنیک کم کردن رزولوشن و افزایش مقیاس تصویر در جهت افزایش فریم ریت و ثابت ماندن جزئیات بازی مورد نظر است.

مرجع کامل ویدیو استریمر ایران را ببینید.

در این مقاله از HiBlog.TV با شما از ماهیت این فناوری و بازی‌هایی که چنین زیرساختی را در خود ایجاد کرده‌اند، خواهیم گفت.

اهمیت صعنت بازی Gaming و احتمال ورود آن به میدان های ورزشی

عملکرد فوق العاده، حداکثر وفاداری

عملکرد عظیم و فوق العاده در کنار حداکثر وفاداری Massive Performance. Maximum Fidelity شعار شرکت AMD است. در واقع برند AMD FidelityFX™ Super Resolution از فناوری‌های پیشرفته ارتقاء مقیاس باز و تولید فریم برای کمک به افزایش نرخ فریم شما در بازی‌های پشتیبانی شده استفاده می‌کند. این نرم افزار و قابلیت بی همتا، بازی‌های با کیفیت بالا و عملکرد بالا را تقریباً روی هر سخت‌افزاری ارائه می‌کند.

بزرگترین سایت بازی آنلاین بدون نصب ایران شروع به کار کرد.

عملکرد سوپرشارژ در هر فضایی که مد نظر باشد با تکنیک ناب Supercharged Performance Anywhere در کارت‌های گرافیکی سری 6 هزار AMD Radeon™ RX با بازی‌های پشتیبانی‌شده از FSR، به طور متوسط 2.5 برابر عملکرد 4K در حالت FSR "Performance" را ایجاد می‌کند.  در واقع AMD رهبر محاسباتی با کارایی بالا و تطبیقی است و محصولات و خدماتی را تقویت می کند که به حل مهم ترین چالش‌های جهان کمک می‌کند. فناوری‌های این شرکت با محوریتِ آیندۀ مرکز داده، بازارهای جاسازی شده، بازی و رایانه های شخصی را پیش می‌برند.

Image

سفر برند AMD که در سال 1969 به عنوان یک استارت‌آپ در سیلیکون ولی Silicon Valley تأسیس شد، با ده‌ها کارمند که مشتاق تولید محصولات نیمه‌رسانای پیشرو بودند، آغاز شد. AMD به یک شرکت جهانی تبدیل شده که استانداردهای محاسباتی مدرن را با بسیاری از اولین‌های صنعت و دستاوردهای تکنولوژیکی در طول مسیر تعیین می‌کند. در واقع AMD FidelityFX Super Resolution یک ارتقاء دهنده فضایی است که با در اختیار گرفتن قاب ضد آلیاژ فعلی و ارتقاء آن برای نمایش وضوح بدون تکیه بر داده های دیگر مانند تاریخچه فریم یا بردارهای حرکت کار می کند.

رقابت AMD با Nvidia

حاضران در صنعت جهانی و بین المللی بازی، هر سال با معرفی بازی‌های جدید، کارت‌های گرافیکی بالا را در وضوح‌های ارتقاب یافته مانند رزولوشن 4k به چالش می‌کشند.

به صورتی که دو غول تولید کننده کارت‌های گرافیکی AMD و Nvidia چند سالی است هر کدام فناوری‌های جدیدی در جهت بهبود و افزایش فریم ریت بازی‌های ویدیویی با تکنیک‌های مانند هوش مصنوعی و کم کردن رزولوشن بازی همانند FSR معرفی کرده‌اند.

انواع FSR

فناوری FSR برای انجام عملیات بزرگ کردن مقیاس تصویر، از چهار حالت مختلف استفاده می‌کند که شامل موارد زیر هستند:

• Performance

• Ultra Quality

• Quality

• Balanced

برخلاف فناوری هوش مصنوعی انویدیا (DLSS) که فقط از کارت‌های گرافیکی سری RTX پشتیبانی می‌کند، فناوری FSR از کارت‌های گرافیکی Nvidia نیز پشتیبانی می‌کند. بد نیست این را نیز در نظر بگیرید که از بنچمارک‌های گرفته شده در بازی‌هایی همانند God of War در حالت Performance حدود 30 فریم به نرخ فریم اصلی بازی اضافه کرده است.

شرکت AMD اذعان داشته این فناوری بر روی بیشتر سخت‌افزار‌های سال 2016 به بعد کار می‌کند و باعث بهبود فریم ریت می‌شود.

فناوری FSR با رندر کردن فریم‌ها با وضوح پایین‌تر و سپس استفاده از یک الگوریتم ارتقاء مقیاس فضاییِ منبع‌باز کار می‌کند تا بازی‌ها را طوری جلوه دهد که گویی با وضوح بالاتری درحال اجرا است. فناوری DLSS از یک الگوریتم هوش مصنوعی برای دستیابی به نتایج مشابه استفاده می‌کند، اما فقط روی پردازنده‌های گرافیکی RTX انویدیا که شامل برخی از کارت گرافیک‌های مدرن امروزی است کار می‌کند. در مقابل، FSR تقریبا روی هر تراشه‌ گرافیکی کار می‌کند. به‌عنوان مثال این تکنیک حتی روی گرافیک‌های یک‌پارچه‌ اینتل نیز اجرا می‌شود.

Image

از آنجا که پلی‌استیشن 5 سونی از یک تراشه‌ی گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA 2 شرکت AMD بهره می‌برد، از تکنیک FSR نیز پشتیبانی می‌کند و اولین بازی این کنسول که با FSR سازگار دارد Arcadegeddon است.

برخی از بازی‌هایی که هم‌اکنون از AMD FSR پشتیبانی می‌کنند:

• 22 Racing Series

• A Chinese Ghost Story

• Arcadegeddon

• Black Desert

• Chernobylite

• Edge of Eternity

• Godfall

• Kingshunt

فناوری FSR برای بازی‌های فردی یا داده‌های زمانی از فریم‌های قبلی به آموزش خاصی نیاز ندارد. این یکی از دلایلی است که AMD اعلام کرده FSR برای توسعه‌دهندگان نیز روش آسان‌تری است.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با ماهیت FSR و تفاوت آن با ان‌ویدیا آشنا کنیم. در خاور میانه این تکنولوژی در حال توسعه است و آینده از آن کسانی است که با این پدیده آشنایی کامل دارند.

با های‌ بلاگ متمایز و به روز باشید. های بلاگ با ارائه امکانات ویژه و منحصر به فرد خود، از سایر سرویس‌های اشتراک ویدیو عمومی متمایز می‌شود. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد های بلاگ، امکان دانلود ویدیوها و پادکست‌ها با اینترنت نیم بها برای مشاهده آفلاین است. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا محتوا را بر روی دستگاه‌های خود ذخیره کنند و بدون نیاز به اتصال اینترنت، آن‌ها را مشاهده کنند.

آخرین پست های مجله HiBlog TV