همه چیز درباره تیونینگ اگزوز خودرو

همه چیز درباره تیونینگ اگزوز خودرو

تیونینگ اگزوز خودرو از آن مواردی است که اگر از فرآیند کلی تیونینگ خبر نداشته باشید، تنها چیزی که به ذهن می‌رسد همین تقویت اگزوز و صداهای عجیب و غریب آن است. موضوع البته فقط صدا نیست و جلوه عجیب تر هم در کار است. در این مقاله با شما از انواع اگزوزهای تعویضی و ارتقایی خواهیم گفت، همچنین درباره قیمت و معایب و محاسب تیونینگ اگزوز خودرو خواهیم نوشت.

برای شناخت تیونینگ مقاله همه چیز درباره تیونینگ خودرو را مطالعه کنید.

صداهای عجیب از فرکانس صفر تا 100

ممکن است، گاهی اوقات در جاده یا خیابان‌های اصلی با شنیدن صدای بلند اگزوز و برخی خودروها دچار ترس و استرس شده‌ باشید. یکی دیگر از راه‌های تیونینگ خودرو، تیونینگ اگزوز و اضافه کردن تعداد خروجی اگزوز به ماشین است. با طراحی‌های مختلف اگزوز، می‌توانید خودرویی داشته باشید که تقریباً بی‌صدا باشد و یا خودرویی که با فشار پدال گاز، صدای غرش شدیدی بدهد. تعداد سه یا چهار اگزوز، ظاهر بخش پشتی خودرو را خیلی اسپرت‌تر و فانتزی تر نشان می‌دهد.

آیا تیونینگ اگزوز در افزایش شتاب اثر دارد؟

این سوال یک جواب ساده و قطعی ندارد. در واقع به طور کلی باید گفت که تیونینگ اگزوز هیچ اثری در میزان شتاب خودرو ندارد. اما وقتی صحبت از شتاب اتومبیل باشد، به صورت علمی، هر فاکتوری به اندازه بضاعت خودش اثرگذار است. اگر تیونینگ اگزوز خودرو علمی و اصولی انجام شود در میان دستکم 34 فاکتور در ارتقای شتاب خودرو، موثر است.

قیمت تیونینگ اگزوز

قیمت انواع تیونینگ اگزوز

وقتی در اینترنت به دنبال انواع اگزوز خودرو و قیمت آنها بگردید، با اصطلاحات متنوع و مختلفی مواجه خواهید شد. به عنوان مثال توربوند ساند معمولا از 100 هزار تومان تا 110 هزار تومان نوسان قیمت دارد.

سایلنسر منبع اگزوز که البته نوع اوریجینال و اصلی آن معمولا سخت پیدا می‌شود، حدود 100 الی 140 هزار تومان است. این موارد بخشی از فرآیند تیونینگ اگزوز محسوب می‌شود.

منبع اگزوز برندهای متفاوت و مختلفی دارد اما نوع معمولی آن در فرآیند تیونینگ اگزوز از نوع 106، نزدیک 600 هزار تومان است.

منبع اگزوز 703 سایلنسردار نزدیک 850 هزار تومان در بازار موجود است و البته همه این اعداد حدودی هستند و با توجه به وضعیت اقتصادی گاهی حتی به صورت روزانه با افزایش قیمت همراه هستند.

منبع اگزوز خودرو چیست؟

قسمتی از سیستم انتقال دود در حال خروج از موتور اتومبیل، منبع اگزوز خودرو است که مسئولیت تخلیه دود و گازهای احتراقی از سیلندر‌های موتور و جلوگیری از آلودگی هوا و صدای زیاد این دود را بر عهده دارد.

منبع اگزوز در پشت موتور یا در زیر خودرو قرار می‌گیرد و شامل لوله‌هایی است که در انتهای آنها بخش مهمی از دود و گازهای احتراقی به سمت بیرون تخلیه می‌شود.

منبع اگزوز در فرآیند تیونینگ اگزوز خودرو در سیستم انتقال دود، در کاهش صدا و نوسانات دود و گازهای احتراقی نقش مهمی دارد. منبع اگزوز در کنار طراحی و استفاده از تکنولوژی‌های مناسب، نقش مهمی در عملکرد و کارایی خودرو دارد. منبع اگزوز از طرفی به کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا هم کمک می‌کند.

تیونیگ اگزوز اسپرت و معمولی

تفاوت منبع اگزوز معمولی و اسپورت

فرق مهم منبع اگزوز اسپورت و فابریک یا معمولی بستگی به طراحی و ویژگی‌های آن‌ها دارد. منبع اگزوز اسپورت برای بهبودی عملکرد و افزایش قدرت موتور طراحی شده است و برای خودروهای مسابقه و تیونینگ استفاده می‌شود.

در این نوع منبع اگزوز، از لوله‌های بزرگتر، شکل‌ دهی خاص‌تر و سیستم‌های پیچیده‌تری استفاده می‌شود. همچنین در منبع اگزوز اسپورت، توجه بیشتری به جریان هوای ورودی و خروجی از موتور شده است تا بهینه‌سازی عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت.

منبع اگزوز فابریک یا استاندارد نیز برای خودروها طراحی شده‌اند و در کارخانه‌های تولید خودروها استفاده می‌شوند. در این نوع منبع اگزوز، تمرکز بر روی کاهش آلودگی‌های محیطی و کاهش سطح صدای خروجی موتور است.

تفاوت اصلی بین منبع اگزوز اسپورت و معمولی در طراحی و کاربرد آن‌ها است. منبع اگزوز اسپورت برای بهبودی عملکرد و افزایش قدرت موتور و منبع اگزوز فابریک برای کاهش آلودگی‌های محیطی و کاهش سطح صدای خروجی موتور طراحی شده‌اند.

اگزوز‌های عجیب و غریب در جهان

شرکت‌های مختلفی در جهان و به‌خصوص در کشورهای اروپایی و آمریکا مانند مگنافلو، آکراپویک، بورلا و بسیاری دیگر وجود دارند که تنها حوزه فعالیت این شرکت‌ها، محدود به ساخت و طراحی سیستم‌های خروجی دود یا اگزوزهای جذاب و متنوعی است که می‌توانند چهره یک خودرو را ازاین‌رو به آن رو کنند.

تیونینگ یا در واقع اعمال تغییرات غیر کارخانه ای بر روی خودرو، در بسیاری از نقاط جهان رایج است و مخاطبان زیادی دارد. هر کشوری قوانین خاص خود را برای تیونینگ اگزوز و ارتفاع خودرو دارد. به عنوان مثال در آلمان که به داشتن اتوبان های با کیفیت مشهور است، کاهش ارتفاع خودرو تا عدد مشخصی مجاز است و کف خواب کردن خودرو به شکلی که چرخ ها به گلگیر تماس داشته باشد با جریمه پلیس همراه می‌شود.

بررسی سیستم اگزوز خودروهاپخش ویدیو

تیونینگ اگزوز و ناهماهنگی کامپیوتر خودرو

تطبیق قطعات افتر مارکت استفاده شده با ایسیو (کامپیوتر) یک خودرو بسیار اهمیت دارد. برای مثال شما اکنون خودرویی را تقویت کرده اید و سیستم اگزوز کامل نصب کرده اید و میل سوپاپ هم تغییر داده اید، اما کامپیوتر خودروی شما ایا از روند این تغییرات مطلع است؟

طبیعتا خیر. کامپیوتر خودرو شما همچنان بر اساس همان موتوری که در کارخانه تنظیم شده است فکر می‌کند.

دو اقدام اساسی در فرآیند تیونینگ اگزوز خودرو معمولا در صورت تصمیم قطعی مشتری به وی پیشنهاد می‌شود:

• استفاده از منبع میانی و منبع عقب با قطر بزرگتر (جایگزینی سنتر و مافلر افتر مارکت)

• استفاده از شارژ پایپ و داون پایپ برای موتورهای توربو

هرچه مسیر اگزوز از نظر مکانیک سیالات بهتر و اصولی تر طراحی شده باشد، امکان تخلیه دود بیشتر و آسان تر خواهد بود. هدرز در واقع همان منیفولد دود است که به اصطلاح در بازار پنجه اگزوز نیز نام دارد و وظیفه اصلی آن تبدیل کردن پورت‌های خروجی هر سیلندر به یک یا دو لوله اصلی اگزوز است. قطر لوله و طراحی و شیب‎‌هایی که در هدرز دیده شده، بسیار اهمیت دارد و شیب‌های تند و بالای 45 درجه در لوله ها می‌تواند مانند یک عامل مقاومتی، تخلیه دود را سخت‌تر کند.

آخرین پست های مجله HiBlog TV