تیونینگ و تعویض سپر

تیونینگ و تعویض سپر

تعویض سپر در فرآیند تیونینگ خودرو یکی از مهمترین و پرتقاضاترین انواع تیونینگ است. در این مقاله از مجله HiBlog های بلاگ همه چیز را در این باره با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. اگر اهل دنیای خودرو و تیونینگ باشید، بدیهی است که از مطالعه یک مقاله جامع و کامل درباره تعویض و اصلاح اصولی و علمی سپر اتومبیل لذت خواهید برد.

همه چیز درباره تیونینگ خودرو

سپرهای عقب و جلوی خودرو با توجه به حجم و فضا و اصول آیرودینامیکی، به حالت‌های متفاوتی تغیر پیدا می‌کند که این نوع تغییر بستگی به تغییرات قبلی در تیونینگ خودروی شما نیز دارد.

سپر جنگی در تیونینگ

اولین بار در سال 2018 بود که یکی از برندهای معروف تیونینگ در آمریکا به نام کارینگ، سپری را طراحی و در خط تولید خود معرفی کرد که به سپر جنگی معروف شد. این سپر معمولا روی هامرهای آمریکایی هویت پیدا می‌کرد اما کم کم خودروهای شاسی بلند مختلف برای داشتن چنین سپری در صف ایستادند.

این سپر سنگین و خشن، البته برای هر خودرویی مناسب نبود و نمی‌توان آن را چندان سلیقه‌ای توصیف کرد. بسیاری از خودروهای ژاپنی در چند سال گذشته با رعایت کپی رایت این برند آمریکایی در طراحی سپر خود به سمت همین تغییر در فرآیند تیونینگ خودرو پیش رفته‌اند.

ممکن است تمامی تغیرات تیون خودرو در جهت عرضه و معرفی و نمایش ظاهری قدرتمند در خودرو باشد، قطعا در این حالت، یک سپر ظریف و کوچک نمی تواند این قدرت را القا کند و باید از سپری با خطوط ناملایم و حجیم تر استفاده کرد. در بسیاری از خودروهای شاسی بلند ممکن است به جای تعویض سپر از سپرهای ثانویه که ممکن است به صورت لوله‌های استیل فلزی باشند در جلوی سپر اصلی استفاده شود.

Image

سپر آیرودینامیک

در بسیاری از خودروهای سرعتی و شبیه به اتومبیل‌های فرمول یک و مسابقه‌ای، سپر جنگی چندان هوادار ندارد و دارندگان چنین خودروهایی بیشتر به سمت سپر آیرودینامیک تمایل دارند. این سپر بر افزایش سرعت خودرو کمک می‌کند و در طولانی مدت ابزار جدی و مهمی برای کمک به عمر طولانی موتور تبدیل می‌شود.

تیونینگ بدنه و سپر

تنظیم و تیونینگ بدنه خودرو شامل ایجاد تغییراتی در بدنه به منظور تغییر زیبایی شناسی خودرو، بهبود عملکرد یا هر دو است. تیونینگ بدنه به ویژه تعویض سپر می‌تواند شامل تغییر یا تعویض قطعات برای عملکرد آیرودینامیکی بهتر باشد. از طریق نیروی رو به پایین، سرعت پیچ‌ها و چسبندگی لاستیک‌ها را می‌توان بهبود بخشید، که اغلب به قیمت افزایش کشش خودرو تمام می‌شود. برای سبک کردن خودرو، اجزای بدنه مانند کاپوت و آینه‌های دید عقب ممکن است با قطعات سبک‌تر جایگزین شوند.

اغلب، اصلاحات بدنه عمدتاً برای بهبود ظاهر خودرو انجام می‌شود، مانند اسکوپ‌های غیر فعال، قوس‌های پهن یا سایر اصلاحات زیبایی شناختی. اسپویلر یا کیت بدنه پس از تحویل، به ندرت عملکرد خودرو را بهبود می بخشد. اکثریت مشتریان در واقع وزن را اضافه می کنند و ضریب درگ خودرو را افزایش داده و در نتیجه عملکرد کلی خودرو خود را به اشتباه کاهش می‌دهند.

افزایش عرض مسیر چرخ از طریق اسپیسرها و کیت‌های بدنه عریض، یا کاهش مرکز ثقل از طریق تغییرات تعلیقی، می‌تواند توانایی خودرو در پیچ‌ها را افزایش دهد. اغلب، تیونرهای تعلیق که با دینامیک فنر آشنا نیستند، فنرهای استوک را قطع می‌کنند و یک سواری سخت‌تر و پرانرژی را ایجاد می‌کنند.

آیا تعویض سپر کار درستی است؟

از دید کارشناسان در فضای تیونینگ خودرو، تعویض سپر اگر اصولی و علمی انجام شود، هیچ عیبی نداشته و گاهی برای کی اتومبیل ضروری به نظر می‌رسد. هزینه زیاد برای یک سپر، در قدم اول کمی نگران کننده است اما ممکن است در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما شود.

برخی از مهمترین برندهای سپرهای پرتقاضا در تیونینگ خودرو عبارتند از:

• Acexxon

• Aerodynamics

• AeroworkS

• Ashuki

• CarbonWorks

• Chargespeed

• Full Carbon

• LTEC

• Maxton

• PU Design

• SK-Import

• Simoni Racing

Image

در بسیاری از موارد، یک ضربه گیر پلاستیکی را می توان به سرعت و به راحتی تعمیر کرد. تعمیر هر گونه آسیب ظاهری به شما کمک می کند تا ارزش فروش مجدد یا خرید و فروش خودرو خود را حفظ کنید، و تعمیر سپر پلاستیکی را می توان به قدری ارزان انجام داد که حتی ممکن است مجبور نباشید آن را به بیمه گزارش دهید، بنابراین می توانید از افزایش احتمالی نرخ های ماهانه جلوگیری کنید.

پلاستیک مورد استفاده برای ساخت ضربه گیرها بسیار قوی تر و ضخیم تر از آن چیزی است که فکر می کنید، اما همچنان پلاستیکی است، بنابراین مستعد فرورفتگی خواهد بود.

خراش روی رنگ فقط یک مشکل بصری نیست. رنگ خودرو به طور خاص فرموله شده است تا بسیار قوی تر از انواع دیگر باشد. ترکیب پرایمر، رنگ و پوشش شفاف یک لایه محافظ روی بدنه ایجاد می کند که از زنگ زدگی جلوگیری می کند، زیرا حتی کوچکترین لکه زنگ می تواند در صورت عدم مراقبت به دردسر بزرگی تبدیل شود.

منطقه مچاله سپر

همانطور که اکثر شما می دانید، سپرهای خودرو در جلو و عقب خودرو قرار دارند. در عصر حاضر، بیشتر ضربه گیرهای کارخانه از یک پوسته بیرونی پلاستیکی ساخته شده اند که یک بالشتک ساخته شده از نوعی پلی استایرن یا سایر مواد مشابه با دوام از نوع فوم استایرن را می پوشاند. این بالشتک به عنوان "منطقه مچاله" یا crumple zone شناخته می‌شود که برای فروپاشی طراحی شده است تا بیشترین نیروی ضربه را تا یک نقطه خاص تحمل کند. سپر نیز به طور کلی با آلومینیوم، فایبرگلاس یا پلاستیک، بسته به خودرو، تقویت می‌شود.

چرا خودرو باید سپر داشته باشد؟

• برای محافظت از رانندگان و مسافران در تصادفات با سرعت کم یا محدود

• برای کاهش آسیب عابران پیاده در صورت برخورد

• برای کاهش آسیب احتمالی به اجزای مکانیکی

• برای کاهش اختلاف ارتفاع بین وسایل نقلیه، مانند اتومبیل و کامیون

• برای متعادل کردن و به حداقل رساندن وزن خودرو

اخرین ولاگ من ..، و بازدید از موستانگ و پژو 205 تیونینگ شده| #carreview  #classiccarپخش ویدیو

تعویض سپر در فرآیند تیونینگ

فرورفتگی ها و ترک های بزرگ در سپر باعث خسارت جدی به خودرو در طولانی مدت می‌شود. اگر چنین چیزی را مشاهده کردید، باید بدانید که لایه پلیمری زیر پوسته پلاستیکی بیرونی سپر احتمالا آسیب دیده است، به این معنی که یکی از مناطق کلیدی منطقه مخصوص مچاله سپر خودرو شما دیگر کار خود را انجام نمی‌دهد.

چرخ‌ها، لاستیک‌ها، سیستم تعلیق، چراغ‌های جلو و حتی خود موتور شما زمانی که آسیب سپر از حد معینی عبور کند در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند. در واقع، اگر سپر به اندازه کافی خسارت دیده باشد، معمولاً باید به تعویض سپر فکر کنید. اگر متخصص بدنه خودرو تأیید کرد که ترک یا فرورفتگی به اندازه کافی بد است، متأسفانه هیچ مقدار PDR یا اپوکسی آن را باز نمی‌گرداند – این یعنی زمان، زمان تعویض سپر است.

آسیب رنگ سپر بزرگ

اگر رنگ در قسمت قابل توجهی از سپر خراب شود، ممکن است تصمیم بگیرید که کل سیستم را صاف و رنگ کنید تا از دردسر پیوند سپر جلوگیری کنید. انجام این کار در برخی موارد منطقی است. برای مثال، اگر وسیله نقلیه قدیمی‌تری دارید که پیدا کردن قطعات جایگزین برای آن سخت‌تر است. یک قانون اساسی خوب این است: تا زمانی که هزینه کار رنگ بیشتر از هزینه یک ضربه گیر جدید نباشد، رنگ را انتخاب کنید.

از طرف دیگر، خرید سپر جدید و نصب آن ممکن است آنقدر که فکر می کنید گران نباشد. این بستگی به خودرو و آسیب های اساسی دارد، اما بیشتر منابع قیمت سپر را در آمریکا و اروپا بین 800 تا 2000 دلار ذکر می کنند. بنابراین، هنگام محاسبه هزینه تعویض سپر، ممکن است متوجه شوید که در واقع ارزان‌تر از رنگ آمیزی مجدد خواهد بود.

جنس سپر را بررسی کنید

یکی از اصلی‌ترین جنبه‌ها در تیونینگ سپرهای خودرو، استفاده از جنس‌های متفاوت برای ساخت سپر است. به عنوان مثال، به جای سپرهای استاندارد که ممکن است از پلاستیک استفاده شده باشند، سپرهایی با جنس‌های مانند فیبرکربن، آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و یا آلیاژهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از تغییرات شایع در تیونینگ سپرهای خودرو، رنگ‌آمیزی و استفاده از روکش‌های ویژه است. این روش‌ها می‌توانند باعث تغییر رنگ سپر و استفاده از جلوه‌های منحصر به فرد و خاص شوند. همچنین، استفاده از روکش‌های ضد خش و مقاوم در برابر ضربه‌ می‌تواند سپر را محافظت کرده و ظاهر آن را بهتر کند. برای انجام تیونینگ سپرهای خودرو بهتر است با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند شما را در انتخاب بهترین روش‌ها و تغییرات برای سپرهای خودروتان راهنمایی و نکات امنیتی را برای شما بیان کنند.

آخرین پست های مجله HiBlog TV